Krisiaren irteera nahierara Nafarroako enpresentzat

2022/05/31
Nafarroako Gobernuak ez du neurri bakar bat ere hartu patronalaren interesen aurka egiteko, eta abantailak handitzen ditu politika fiskalaren kontura, eta kontrol publikoak ezabatzen ditu

Nafarroako Parlamentuak, PSN, Geroa Bai eta Podemos-Ahal Dugu alderdien aldeko botoekin, EH Bilduren eta I-Eren abstentzioarekin eta Navarra Sumaren kontrako botoarekin, apirilaren 13ko 1/2022 Foru Legearen, Ukrainako gerraren ondorio ekonomiko eta sozialei erantzuteko premiazko neurriak hartzen dituenaren, baliozkotzea onartu du, Krisi ekonomikoari aurre egiteko hainbat gaitan salbuespenezko neurriak jasotzen dituen araua da.

Lehenik eta behin, zerga-politikako neurriei dagokienez, kontua da ezein neurrik ez duela ekarriko Nafarroako Gobernuaren diru-bilketa handitzea: beste atzerapen bat ezartzen da PFEZean eta BEZean dauden zerga-zorretarako; sozietateen gaineko zergan, aparteko etekinen berrinbertsioari heltzeko epea luzatzen da; enpresei abantaila fiskalak ematen zaizkie energia-krisiaren eragina leuntzeko, besteak beste.

Nafarroako Gobernuak oraindik ez du patronalaren interesen aurka doan neurririk hartu zerga arloan, Barcinaren garaiko fiskalitate berarekin jarraitzen dugun bitartean.

Bestalde, energia berriztagarrien instalazioetarako prozedurak sinplifikatzeko neurriak hartzen dira.Energia berriztagarriko instalazioak baimentzeko izapideen sinplifikazio eta arintze horrek ia izapidetzen diren instalazio guztiei eragingo die. Azken urteotan 100 instalazio baino gehiago izapidetu dira, kopuru hori guztiz neurrigabea da Nafarroako beharrekin alderatuta. Nafarroako Gobernuak premiazko instalazio horiek izapidetu nahi ditu, interes publikoko arrazoiengatik, mendekotasun energetikoa murrizteko, prezioei eusteko eta hornidura bermatzeko. Baina energia fosilak ezin dira energia berriztagarriekin ordezkatu, azken horiek elektrizitatea sortzen baitute, eta kontsumo energetikoaren % 20 baino ez da elektrizitatearena. Beraz, neurri honek ez dio mesede egiten inflazio altua pairatzen duen gizarteari, baizik eta elektrizitate handientzat egina dago.

Administrazioak proiektu horiek aztertu eta baimentzeko duen denbora erdira murriztuko da (orain ez da nahikoa epe hori); beraz, analisiak ez dira izango zehatz-mehatz egin beharrekoak, eta ingurumenean eragin larriak izan ditzakete. Izapidetze-epearen murrizketa horrek informazio publikoaren epeari ere eragiten dio, eta, beraz, informaziorako eta parte hartzeko eskubideak eragin larria izango du.

Ildo beretik, Europako funtsak kudeatzeko prozedurak arintzen dira, eta, kasu jakin batzuetan, ezabatu egiten da Jaurlaritzak diru-laguntza horiek emateko behar duen baimena. Hau da, diru publikoaren erabileraren kontrol eta analisi handiagoa dakarten izapideak ezabatzearen truke emango dira diru-laguntzak.

Nabarmendu beharreko beste neurri batzuk dira etxebizitza babestuen arloan alokairu-kontratuetan errentaren eguneratzea mugatzen dela. Beharrezko neurria da, inflazioa familiaren diru-sarreren gainetik igotzen ari den testuinguru ekonomiko batean.

Parlamentuan baliozkotutako neurri horiekin, argi dago Nafarroako Gobernua patronalaren eta bere interesen eskutik doala. Diru-bilketa handiagoa edo aberastasuna modu bidezkoagoan banatzea dakarren erabakirik ez. Enpresek abantaila fiskalak izaten jarrai dezaten eta diru-laguntzak kontrol gutxiagorekin eskura ditzaten soilik ukitu. Nahierara egindako dekretua enpresentzat.