ELAk ikastetxeetako zuzendaritzei, irakasleei eta familiei dei egin die Castejongo ikastetxearen estela jarraitzeko eta IIP-PAI-tik lehenbailehen ateratzeko, gaur publiko egin den 431/2021 ebazpenak aurreikusten duen bezala.

2021/10/29
Hezkuntza Departamentuak deialdia egin berri du Nafarroako Haur eta Lehen Hezkuntzako ikastetxeek 2022-2023 ikasturterako atzerriko hizkuntzen irakasgaiak ikasteko programetan sartzeko edo horietatik ateratzeko aukera izan dezaten. Ikastetxeetako zuzendaritzei aldez aurretik jakinarazi gabe egin du, beste ebazpen batzuekin ez bezala, baina jakin badakigu ikastetxe asko daudela PAItik alde egiteko aukera horren zain, Castejónek egin duen bezala, eta hainbeste ikastetxek hainbat autonomia-erkidegotan egiten duten bezala.

ELAk gogorarazi du programa horiek, gehienbat ingelesez direnak, UPN-PSNko gobernuek ezarri zituztela modu masiboan Nafarroako hainbat zentrotan. Prozesua programa aurre-ebaluatu eta aztertu gabe egin zen, eta hizkuntza-irakaskuntzako adituen iritzia kontuan hartu gabe, ezta ikastetxeetako klaustroena ere. Izan ere, Ablitas, Cascante, Huarte, Gares eta Orkoieneko ikastetxeak publikoki kontra agertu ziren, baita Hezkuntza departamentuko Ingeleseko saila eta Hezkuntza Ikuskaritzako Zerbitzua ere, irizpide teknikoetan oinarrituta. Azkeneko sail horrek dimisioa eman zuen, orduko kontseilari Iribas bakarrik utziz.

Gaur egun, Nafarroako 50 herritan eta 100 ikastetxe baino gehiagotan, atzerriko komunikazio-hizkuntzan ikastea da aukera bakarra. Ez dugu ahaztu behar Nafarroako ikasle guztiek eredu desberdinetan atzerriko hizkuntza ikasten dutela ere eta emaitza onekin. …

Atzerriko hizkuntza bat komunikazio-hizkuntza gisa erabiltzea ez da herrialde batean ere egiten. Programa horiek curriculumak hustea dakarte, ikasleentzat aparteko ahalegin handia (zer esanik ez ikasteko zailtasunak edo premia bereziak dituenarentzat) eta umeak segregatzeko elementu bat , promama horretara "egokitzeko" gaitasunaren arabera desegiten dena. Horren ondorioz, egoera sozio-ekonomiko txarrenean dauden ikasleak dira egoera txarrenean daudenak, gurasoek ez baitute, oro har, hizkuntza horren ezagutzarik, eta ez dute baliabide ekonomikorik enborreko ikasgaietarako (matematika, gizarte-zientziak, natura-zientziak, historia...) atzerriko hizkuntzaren eskakizun erantsia konpentsatzeko klase partikularrak baimentzeko. Saileko ikuskatzaileek egiaztatu dute arazo hori.

Hezkuntza Sailaren arduragabekeria salatzen dugu; izan ere, IIP-APIri jarraipena emateko dekretu bat egin nahi du, eta Madrilek irakaskuntzako funtzio publikoan sartzeko eta sartzeko 276/2007 Errege Dekretua alda dezan nahi du, irakasle jeneralistentzako ingeleseko titulazioa eskatuz.

Azken batean, guzti horrek kalte nabarmena giten dio hezkuntza-sistemari eta ikasleek jasotzen duten irakaskuntzaren kalitateari; hain zuzen ere, adin horretan finkatu beharko lukeena irakurketa eta idazkera izan beharko zen eta Nafarroako ama-hizkuntzetan, eta, aldi berean, horietan barneratzen ditu hezkuntzaren lehen etapetako oinarrizko ezagutzak ere.

Horregatik, ELAk ikastetxeetako zuzendaritzei, irakasleei eta familiei programa horietan gaitzesteko gonbita luzatzen die, klaustroaren eta eskola-kontseiluaren bozketetan. Itundutako sarean, funts publikoekin ordainduta, Nafarroako Gobernuak araudia aldatu zuen patronala bera izan zedin aldebakarrez erabakitzen duena programa hauetan sartzea edo jarraitzea, klaustroen edo eskola-kontseiluekin kontatu gabe. Lehenbailen ateratzea ezinbestekoa da gure ikasleengan atzerriko bitarteko hizkuntzetan ikasteak sortu eta sortzen dizkien ondorio latzak leuntzeko.

Hezkuntza-legeen norabide merkantilizatzailea gelditzearen eta atzerriko hizkuntzen irakaskuntza hobetzearen alde egiten dugu, ikuspegi praktiko eta komunikatiboa lehenetsiz, talde txikietan, banaketetan, elkarrizketa-laguntzaileekin eta hizkuntza-trukeetan, hizkuntzak ikasteko eta erabiltzeko testuinguru errealagoa eta eraginkorragoa erraztuko dutenak.