Madril-Bartzelona Aireko Zubia kentzea, logikoa ala astakeria?

Bartzelonako Udalak berotegi efektua eragiten duten gas isurketen aurkako borrokan lidertza hartzea erabaki du. Emisio Baxuko Eremua (ZBE) sortu du. Urtarrilaren 1etik debekatuta dago gune horretan ibilgailu jakin batzuekin ibiltzea. Eta eremua handitu nahi du, El Prat aireportua eta Bartzelonako portua bertan integratuz. Ez du eskumenik instalazio horietan, baina proposamena helarazi die, isuriak murrizteko plan propioak egin ditzaten.
Lan ildo horren barruan, Bartzelona eta Madril arteko hegaldiek, Aire Zubia bezala ezagutzen denak, desagertu beharko luketen eztabaidatzen ari dira. Aireko zubiak 2,3 milioi bidaiari izan zituen 2019an. Praten kasuan, konexio hori aireportuaren jarduera osoaren % 4,7 da. Barajasko eta Prateko aireportuei buruz ari gara, 2018an Europa osoko bosgarren eta seigarren izan baitziren bidaiari kopuruan, 56 milioi eta 50 milioi bidaiarirekin hurrenez hurren. Berotegi efektuko gasen isurketak murriztu behar badira, hegazkingintza da gehien gutxitu behar duen sektoreetako bat, haren jarduera ordea urtetik urtera hazten ari da. 2018an beste errekor bat hautsi zuen, Europar Batasuneko aireportuetan bakarrik 1.106 milioi bidaiari izan ziren, 2017an baino % 6 gehiago. Erregistroak daudenetik dagoen maximo historikoa da.
Proposamen hau asmo handiagoko beste batean txertatuta dago: trenaren ordez egin daitezkeen hegaldi laburrak kentzea. Espero zitekeen bezala, sektore jakin batzuetatik neurri horiek kritikatu dituzte. Baina Bartzelonako Udalak proposatu duena, askoz kontzientziatuagoak dauden eta askotan erreferente gisa hartzen ditugun beste herrialde batzuetan egiten ari direna da. Herbehereetan eta Frantzian hegaldi laburren inguruko eztabaidak iritsi dira hango legebiltzarretako eztabaidetara. Frantzian, 72 hegaldi labur kentzea aztertzeko lege proposamena egin zen. Herbehereetan Amsterdam-Brusela linea debekatzea eta trenaren erabilera sustatzeko txartelaren prezioa jaistea proposatu zaio legebiltzarrari. KLM bezalako airelineek ere ibilbide labur batzuk ezabatu dituzte.
Proposamen horrek ez du hegan egitea debekatzen, hegazkinaren erabilera arrazionalizatu nahi du, trenaren alternatiba dagoen lekuan. Zalantzarik gabe, administrazio konprometituagoak dituzten lekuetan ematen ari diren urratsekin koherentea den proposamen bat da. Eta horren adibide jarri ditu hiru orduko tren bidaiekin ordezkatu daitezkeen hegaldiak, Bartzelona-Madril adibidez. Neurri hori Europara eramanez, lotura asko daude baldintza hori betetzen dutenak: Amsterdam-Brusela, Paris-Marsella, edo Londres-Paris.
Proposamen hori benetakoa eta gauzagarria izan dadin, beharrezkoa da zentzuzko maiztasun eta prezio onargarriz hiriak lotuko dituen trenbide sistema egoki bat, nahitaez Abiadura Handiko Trena izan behar ez duena. Horretarako, beharrezkoa da airelineak eta aireportuak gehiago ez sustatzea, eta lehendik dauden trenbide lineetan hobekuntzak egitea, herritarren eta ingurumenaren beharretara egokitutako sistema bat garatzeko.