ELA sindikatuak itunpeko irakaskuntzako eta ikastoletako plantillen egoeraz ohartarazi du, negoziatu eta adostu gabeko kovid protokoloa inposatzeagatik

2021/09/30

ELAk, Nafarroako itunpeko gainerako sindikatuekin batera, Hezkuntza Batzordearen lan-saioa txalotu du, ikastetxeetan bizi dugun egoera larria dela eta, baita itunpeko irakaskuntzako eta ikastoletako langileak ere. Azpimarratu eta gogoratu behar dugu itunpeko sareko eta ikastoletako langileok Nafarroako ikasleen ia % 40ri ematen diogula arreta. Pandemia-egoera honetan, kezka orokorra dago protokolo bat ezartzearen inguruan. Protokolo hori ez da inola ere negoziatu edo adostu plantillak ordezkatzen dituzten sindikatuekin, Hezkuntzak eta patronalek adostu baitute.

Izan ere, Gobernuaren eta Patronalen arteko negoziazio eta akordio mota hori 2020tik egiten ari dena da; hemen gauden sindikatuok, berriz, modu irmoan eskatu nahi dugu Hezkuntza, Sindikatuak-Patronalen arteko hiruko mahaira itzultzea, horretarako eta edozein gaitarako. 2016ko abuztutik mahai hori berreskuratu zen 8 urteren ondoren, eta gainerako legegintzaldia (2015-2019) mantendu egin zen, baita egungo Kontseilariaren agintaldiaren lehen hilabeteetan ere, negoziazio-mahaitik sindikatuak kanporatzeko erabakia hartu zuen arte. Irakaskuntza itunduko sindikatuek, gure ikastetxeetako langileen ordezkariek, negoziatzeko zuten gaitasuna erabat baliogabetu da.

Lehen esandakoaren eta hiruko mahaiaren beharraren adibide bat da protokoloaren hasieran esaten dela inplikatutako sindikatuekin eta eragileekin kontsultatu dela, eta hori ez da egia gure itunpeko sarearen kasuan. Berandu inposatua izan da, eta hain tarte txikiarekin aplikatzea zaila eta ezinezkoa ikusten dugu. Uste dugu osasun-irizpideei erantzun beharko liekeela, baina, batez ere, pandemiaren une honetan, irizpide pedagogikoei.

Sare publikoko ordezkari sindikalek erakutsi duten bezala, gure lankideentzako lan-gainkarga azpimarratu nahi dugu, baita gaur egun datorren astean zer lanaldi izango duten ez dakiten zentroetako langileengan eragiten ari den ziurgabetasuna ere.

Protokolo horrek proposatzen du eskola-jardunaldia antolatzea, eskura dituen baliabideekin ezinezkoa izan dadin. Jarraian, hau baieztatzeko arrazoiak azalduko ditugu:

 


ORDU LEKTIBOAK ETA EZ-LEKTIBOAK

 

Hasteko, kontzeptuak argitu nahi ditugu. Alde batetik, irakastorduak ditugu. Itunpeko Irakaskuntzaren Estatuko Hitzarmenaren arabera, "Irakastordutzat hartzen da eskolak ematea (60 minututik gorakoa ez den aldia), ikasleei idatzizko edo ahozko probak egitea eta talde-tutoretza egitea"; eta Nafarroako Ikastolen Hitzarmenaren arabera: "Eskola-ordutegitzat jotzen da zuzenean ikasleei eskola-aldi osoan ematen zaiena". Irakastordu horiek prestatu, koordinatu eta ebaluatu egin behar dira. Eskola-ordu bakoitzeko aparteko denbora bat behar da, azalduko dugun hurrengo kontzeptuan jasotzen dena, hau da, lektiboak ez diren orduak.

 

Itunpeko Irakaskuntzaren Estatuko Hitzarmenaren arabera, "Irakastorduz kanpoko jardueratzat hartzen dira hezkuntza-enpresan irakaskuntzarekin zerikusia duten jarduera guztiak, hala nola: eskolak prestatzea, ordutegia banatzeagatik irakasleak eskolen artean gera ditzakeen denbora libreak, ebaluazio-bilerak, zuzenketak, laborategietako lanak prestatzea, ikasleen gurasoekin elkarrizketak, liburutegiak, etab." (Itunpeko Irakaskuntzako Estatuko Hitzarmena); Nafarroako Ikastolen Hitzarmenak honela definitzen ditu ikastoletako ordu osagarriak: "Ikastolan garatu beharreko jarduerak banatzeko eta 27. artikulua ziurtatzeaz gain, kontuan hartuko dira diagnostikoen ebaluazioak, eskolak eta laborategia prestatzea, programazioak, guardiak, aisialdiak, errekuperazioak, bilerak, gurasoekin elkarrizketak eta eguneratze- eta hobetze-ikastaroak".

 

Protokoloak berak, eskolaz kanpoko doako jardueren adibide gisa, honako hauek iradokitzen ditu: "Eskola-errefortzua, ikasketa gidatua, zereginak egitea, hizkuntza-jarduerak, teknologia berrien aplikazioa, ingurunea ezagutzeko jarduerak..." Irakastorduen eta eskola-orduetatik kanpoko orduen definizioa gogoratzen badugu, ikusiko dugu proposamen horiek ez direla definizio horietan sartzen. Patronalaren eta Hezkuntzaren arteko akordioak, sindikatuekin elkarrizketarik eta negoziaziorik izan gabe, irakasleen lan-karga handitzea eta ikastetxeko baliabide pertsonalak murriztea dakar, eta, gainera, hitzarmenak urratzen ditu.

Adierazgarria eta argigarria iruditzen zaigu sare publikoko sindikatuek azaldu duten irakaskuntza-saioaren adibidea.

Ikusten duzuenez, patronalak eta gobernuak irakaslearentzat osagarritzat jotzen duten saio bat emateko, irakastorduak ez diren orduak izatea eta horrelako orduak ez kentzea komeni da, protokoloak agintzen duen bezala. Badirudi Hezkuntzak berak garrantzia kentzen diela ordu horiei, funtsezkoak baitira ikastetxearen funtzionamendu egokirako. Ez-lektiboak diren orduak murrizteak baliabideak murriztea dakar ikastetxeentzat, eta, kasu batzuetan, guardiarik gabe geratu beharko dute, koordinatzeko denborarik gabe... Horrenbestez, arreta okerragoa emango zaie ikasleei eta hezkuntza-kalitatea murriztuko da.

 

OSASUNA ETA INBERTSIOA

Erabat errespetatzen dugu sare publikoko gure lankideek osasunari eta hezkuntzan egin beharreko inbertsioari buruz azaldutakoa.

ONDORIOA

Horregatik guztiagatik, hemen bildu garen sindikatuok salatu nahi dugu Hezkuntzak, Patronalekin batera, emandako konponbideak lan-gainkarga eragiten diela plantillei, aurreko bi ikasturteetan izandakoari gehituta.

Horregatik guztiagatik, Parlamentu honi eskatzen diogu handitu dezala jarduera horiei aurre egiteko langile egokiak kontratatzeko behar den aurrekontu-zuzkidura.

Horrelako egoerarik berriro gerta ez dadin, ezinbestekoa da Hezkuntzaren, Patronalen eta Sindikatuen arteko Irakaskuntza itunduko eta Ikastolen hiruko negoziazio-mahaia berreskuratzea.

Batzorde honi eskatzen diogu behar duen laguntza eman diezaiola mahai hori berriro martxan jartzeko. Hemen gauden sindikatuok ez diogu lan egiteari eta borrokatzeari utziko, lortu arte.

Itunpeko ikastetxeetako eta ikastoletako langileen babesa dugu. Gaur goizean Hezkuntzan erregistratu ditugun ikaskideen 1.500 sinadura baino gehiago lortu ditugu egun gutxitan.